loading...

Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi


Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi | Ramai para ibu di luar sana , walaupun sudah mempunyai anak , masih tidak tahu apa makanan yang disukai bayi dan apa resepi yang paling mudah untuk menyediakan makanan bayi . Ini mungkin disebabkan sudah biasa menggunakan resepi orang dulu-dulu menyediakan makanan untuk bayi mereka .


Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi


Menyediakan makanan bayi bukanlah susah . Tetapi menjadi susah bila para ibu tidak tahu apa yang bayinya suka makan dan jenis serta bahan makanan yang bagaimana menjadi kesukaan bayi . 

Berikut saya kongsikan cara mudah yang dilakukan oleh Ema Amran dalam menyediakan makanan bayi yang dibawah asuhan beliau .

Assalamualaikum..

Sedikit perkongsian dari saya. Ini cara saya sediakan bubur makanan bayi bermula dari usia 6 bulan (anak-anak asuhan saya) . Boleh share . Tak perlu minta izin .
😊😊Terima kasih 😘

Nak jimatkan masa penyediaan bubur , nak-nak pulak ibu-ibu yang bekerjakan lagi la nak cepat. Boleh cuba yee. Bubur makanan anak-anak elok buat hari-hari supaya khasiat itu serap pada anak. Baru la montel...hehehe ...😊

Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi 


Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi

Saya guna beras perang untuk anak 6 bulan.
bila dah msuk 10 bulan baru saya guna beras biasa .




Ok, mula-mula saya basuh beras macam biasa dan toskan. dah tak ada air menitik-nitik. Tuang beras tadi dalam talam , ratakan . Kemudian jemur sampai kering. Tak lama pun . Bila matahari di atas kepala kejap je dah kering.


Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi

Beras bila dah blend sampai halus. tak yah tapis-tapis ye .


Bila dah kering tu, blend beras tadi (guna blender kering ye) . Blend sampai jadi macam pasir halus. Leps tu boleh la simpan dalam bekas kedap udara. boleh tahan lama. Saya tak simpan dalam peti ais pun. Ok je beras tu.


Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi

Brocoli..tahu telur..carrot..daun sup..olive oil..ayam



Masa nak masak bubur , saya akan cedok dalam 2 atau 3 scop untuk seorang . Cukup untuk makan tengah hari dan petang. Masak macam bubur biasa . Cuma dia akan masak dengan cepat . Tak boleh tinggal-tinggal ya . Masukkan sekali sayur-sayuran dan ayam .


Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi

Brocoli..carrot..kentang..olive oil..ayam 


Baby 6 bulan sampai 9 bulan saya stimkan sayur-sayuran dan kurma tu . Tak masak dalam bubur sekali. 

Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi


Bagi bayi yang umur 10 bulan-1 tahun baru saya masuk sekali. Anak asuhan saya seorang tu tak pandai kunyah lagi . Dah setahun umur dia tapi still kena makan bubur blend .
😁


Nota kaki :-


*Cara Saya Stim Sayur


Masak bubur dalam periuk . Atas periuk tu saya bubuh penapis yang perah kelapa tu . Dalam penapis tu saya bubuh sayur-sayur untuk distimkan. Kemudian tutup dengan penutup periuk. bila sayur-sayur dah masak , alihkan. Tak perlu stim lama-lama nanti hilang khasiatnya. 

Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi

Bayam..kurma..olive oil 

Tujuan stim macam tu supaya khasiat sayur tu jatuh atas bubur tu. Bila bubur dah siap , tunggu sejuk. Lepas tu blend bubur dan sayur tu sekali . Tak yah bubuh air ye. kalau blend tak bergerak baru tambah air masak sikit je. Nanti pelbagaikan la menu anak-anak supaya mereka tak rasa bosan makan makanan yang sama saje . 
😉😉
Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi

Kentang..kurma..bayam..olive oil


*Garam & gula tak elok dimasukkan ke dalam makanan baby sebagai perasa sampai umur mereka setahun. Tak pe tawar pun sebab baby belum ada deria rasa lagi . 
😉😉

Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi

Labu..kurma..olive oil 


*Gula di gantikan dengan Kurma


*Garam digantikan dengan ikan bilis. ikan bilis tu mesti di rendam terlebih dahulu dan dibuang tulangnya supaya hilang rasa masin yang pekat tu .
😉😘

Resepi Mudah Sediakan Makanan Bayi

Ni la hasilnye anak-anak asuhan saya..hehehe
😊😊😊
Saya sayang mereka semua 
💖💖
Selamat Mencuba
😉😊

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan