loading...

Makanan Untuk Tambah Berat Bayi


Makanan Untuk Tambah Berat Bayi | Bayi apabila lahir sahaja perlukan susu sama ada sus badan mahu pun susu tepung untuk terus membesar . Ada bayi yang membesar dengan sihat tapi ada juga bayi yang sihat tapi berat hanya bertambah sedikit sahaja setiap bulan .


Makanan Untuk Tambah Berat Bayi

Makanan Untuk Tambah Berat Bayi 


Bagi para ibu yang menghadapi masalah bayi yang tidak naik berat badannya walaupun sudah diberikan susu yang terbaik dan menyusu secara kerap , mungkin anda boleh cuba Makanan Untuk Tambah Berat Bayi seperti berikut :

1- Ubi Keledek


Selain rasanya enak dan manis , ubi keledek juga sesuai sebagai makanan penambah berat badan bayi . Ubi mengandungi kadar lemak yang rendah , serat , magnesium , kalium , vitamin A , C dan mengandungi kadar vitamin B6 yang tinggi . Kalori yang terkandung juga sangat tinggi dan padat .

2- Susu


Susu formula dapat menjadi makanan tambahan bagi bayi berumur 6 bulan ke atas . Setelah usia anak melebihi 6 bulan , teruskan mengamalkan susu formula sebagai makanan tambahan utuk menambah berat badan bayi anda .

3- Minyak Zaitun 


Bagi ibu bapa yang sudah memberi bayi mereka makanan campuran seperti bubur dari sayur dan daging , anda boleh menambah 1-2 sudu minyak dalam masakan tersebut . Minyak yang mengandungi lemak yang baik untuk menambah berat badan bayi . Pilihlah minyak seperti minyak zaitun atau minyak bijan .

4- Daging Ayam 


Berikan daging ayam setelah bayi anda mencapai usia 8 bulan . Daging ayam dapat menjadi makanan penambah berat badan untuk bayi kerana tinggi kandungan niasin , magnesium , vitamin B6 , vitamin B12 , protein dan kolesterol sihat . Untuk usia bayi yang lebih kecil , ayam dapat diberikan dalam bentuk sup .

5- Aprikot


Sama seperti pisang , aprikot juga merupakan salah satu makanan untuk menambah berat badan bayi . Selain itu , aprikot juga kaya dengan serat yang baik untuk pencernaan bayi . Cara terbaik untuk memberi aprikot kepada bayi seperti berusia 6 bulan ke atas adalah dalam bentuk bubur lembut .

6- Telur 


Jika bayi anda sudah mencapai usia 8 bulan , berikan telur kerana telur kaya dengan protein yang tinggi pada putih telur dan kolesterol yang tinggi pada kuning telur . Namun begitu , ibu bapa harus berhati-hati kerana ada sesetengah bayi yang mengalami masalah alahan pada telur .


7- Mentega Kacang 


Selain rasanya yang sedap , mentega kacang juga merupakan salah satu makanan yang baik untuk menambah berta badan bayi kerana mengandungi tinggi kolesterol dan protein . Apabila bayi anda sudah mencecah usia 1 tahun , berilah mentega kacang bersama roti kepada bayi anda .

8- Pisang


Pisang boleh mula diberi setelah usia bayi berumur 6 bulan dan ke atas . Pisang kaya dengan serat , kalium , vitamin C , vitamin B6 dan mengandungi kalori yang padat . Untuk bayi usia 6-8 bulan , berikan pisang dalam bentuk bubur sehinggalah usia 8 bulan ke atas , barulah diberikan dalam bentuk buah .


0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan