loading...

Bahaya Steroid Pada Wanita


Bahaya Steroid Pada Wanita |  Steroid merupakan sejenis dadah yang banyak terdapat pada bahan kosmetik , makanan tambahan , pills serta ubat - ubatan tradisional . Pihak yang tak bertanggungjawab ini memasukkan steroid dalam produk mereka dengan tujuan untuk memberikan kesan penggunaan yang cepat .




Bahaya Steroid Pada Wanita


Steroid


Steroid merupakan merupakan racun tetapi boleh mengambilnya dengan nasihat doktor . Steroid terbahagi kepada dua iaitu steroid anabolik dan steroid kortikosteroid .

Di zaman ini , steroid anabolik seperti testosterone digunakan dalam membina otot terutama kepada pesakit AIDS yang mengalami pengecutan otot .

Manakala steroid kortikosteroid pula digunakan sebagai antiradang untuk mengurangkan pembekakkan selain untuk membantutkan tindakan imun badan yang terlampau aktif .  Pesakit asma dan arhtritis adalah penggunanya . Steroid kortikosteroid juga digunakan dalam rawatan lupus ( keradang kronik ) , ekzema , psoriasis dan alergik serta diberikan kepada pesakit yang menerima organ transplan .

Kesan Sampingan 


Penggunaan steroid akan memberi kesan sampingan . Kesan sampingan penggunaan steroid sangat banyak . Kesan steroid dapat dilihat dalam jangka pendek juga jangka panjang .

Kesan Jangka Pendek


  • pertambahan berat badan yang mendadak
  • muka akan menjadi sembab ( moon face )
  • kehilangan rambut hingga boleh jadi botak ( lelaki )
  • muka berjerawat dan kulit muka jadi tipis
  • merasa pening dan mual
  • berpotensi mendapat ulser pada perut dan usus
  • mampu merosakkan buah pinggang
  • terdedah kepada risiko penyakit kencing manis dan darah tinggi

Kesan Jangka Panjang

  • mengakibatkan tulang rapuh
  • menghalang tumbesaran terhadap kanak - kanak
  • mengakibatkan katarak jika menggunakan steroid pada mata

Bahaya Steroid Pada Wanita


Steroid menjadi bahaya kepada wanita apabila disuntik pada ayam dengan tujuan untuk menambah hormon . Selalunya steroid ini akan di suntik pada bahagian bawah kepak ayam atau leher  ayam . Bagaimana steroid dibawah kepak ayam ini menjadi ancaman kepada wanita ?


Pertumbuhan Cyst


Kepada para wanita yang gemar memakan kepak ayam , perlu diketahui bahawa kekerapan memakan kepak ayam selama bertahun - tahun akan memberi kesan sampingan iaitu akan mujud pertumbuhan cyst dalaman .

Kisah Benar, Seorang rakan wanita mempunyai ketumbuhan dalam rahim, dan dia menjalani pembedahan untuk membuang sista tersebut. Sista yang dikeluarkan adalah dipenuhi dengan darah yang berwarna gelap. Dia menyangka bahawa dia akan pulih selepas pembedahan tetapi jangkaannya salah. Ketumbuhan berlaku hanya beberapa bulan kemudian. Beliau bergegas turun ke pakar sakit puan itu untuk bertanyakan masalahnya. Semasa rundingan, doktor bertanya soalan yang memeranjatkan beliau. Doktor bertanyakan adakah dia adalah seorang pengguna yang kerap memakan kepak ayam dan dia menjawab ya, tertanya-tanya tentang bagaimana, dia tahu tabiat makanannya. 

Mencegah 


Jangan terlalu taksub kepada kemujaraban ubat - ubatan juga kosmetik di pasaran . Pastikan produk yang anda gunakan berdaftar dengan Kementerian Kesihatan Malaysia . Mencegah itu lebih baik dari mengubat yang belum tentu anda mampu hendak membayar kosnya .




0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan