loading...

Pasangan Jarak Jauh


Pasangan Jarak Jauh | Ramai dikalangan pasanan suami isteri terpaksa berjauhan demi tututan tugas . Bukan mudah sebenarnya untuk melaluinya . Segalanya perlu dilakukan sendirian . Oleh it , pasangan jarak jauh perlu tabah dan sabar . Anggaplah sahaja jarak itu adalah penghubung kasih sayang sama ada dengan pasangan juga anak - anak .


Pasangan Jarak Jauh



Dalam perkahwinan , anda punya tanggungjawab terhadap pasangan juga anak - anak . Atas asbab itu , Islam memberikan tempoh tertentu untuk pasangan jarak jauh ini berjauhan .

Daripada Yazid bin Aslam , beliau menceritakan : Ketika Amirulmukminin , Umar bin al - Khattab r.a. berjalan meninjau keadaan Madinah , beliau melintasi sebuah rumah seorang wanita . Beliau mendengar wanita itu bersyair :
" Panjangnya malam ini , hitam kelam persekitarannya , aku tidak dapat melelapkan mata dan tiada teman bergurau senda . Demi Allah , andainya bukan kerana takut kepada Allah dan perasaan malu , katil ini pasti beroncang di segenap penjurunya . "

Tempoh Ditinggalkan


Umar r.a. bertanya tentang keadaan wanita itu . Beliau diberitah bahawa suaminya pergi berjuang di jalan Allah . Lantas Umar menghantar seorang perempuan ke rumahnya untuk menemaninya dan mengarahkan agar suaminya segera dihantar pulang .

Kemudian Umar r.a. menemui puterinya , Hafsah r.a. dan bertanya ;
" Wahai puteriku , berapa lamakah seorang wanita boleh bersabar  ditinggalkan suaminya . "

Hafsah menjawab : " Maha suci Allah ! Orang seperti ayah bertanya kepada orang sepertiku tentang hal sebegini ? "

Umar r.a. menjelaskan ; " Kalaulah tidak kerana aku ingin menjaga kepentingan orang Islam , aku tidak akan bertanya soalan itu . "

Maka Hafsah r.a. berkata ; " Lima bulan , enam bulan . "

Maka Umar r.a. menetapkan tempoh seseorang mujahid pergi ke medan perang selama enam bulan . Satu bulan perjalanan pergi , satu bulan perjalanan pulang dan empat bulan di medan perang .

Justeru itu , tempoh sesuai pasangan jarak jauh adalah selama enam bulan sekurang - kurangnya . Jika tempoh jarak jauh lebih dari ebam bulan , ia dikhuatiri akan menyumbang kepada maksiat atau pasangan berlaku curang .

Kebaikan Isteri Redha


Sekiranya isteri redha dan boleh menerima pemergian suaminya lebih daripada enam bulan dan dia pula berada dalam keadaan selamat , keperluan hidupnya mencukupi , maka biarlah si suami itu meneruskan kerjanya di perantauan .

Kewajipan isteri pula menjaga maruah diri , harta suami serta anak - anak dengan jujur dan amanah sebagaimana dinyatakan di dalam ayat :
" Maka perempuan - perempuan yang soleh itu ialah yang taat ( kepada Allah dan suaminya ) , dan juga memelihara ( kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara ) ketika suami tidak hadir bersama , dengan pemeliharaan Allah dan pertolongan Nya ... "
( An Nisa' 4:34 )

Saling Memahami


Untuk mengekalkan ikatan perkahwinan , sama ada suami atau isteri  anda perlu saling  redha dan memahami . Pada masa yang sama , anda perlu tahu bahawa anda ada kewajiban untuk memenuhi tuntutan zahir dan batin pasangan anda . Maka sebab itulah , Islam memberikan tempoh tertentu supaya kasih sayang itu tidak terabai dan pasangan serta anak anda mendapat hak mereka .



0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan