loading...

Bahan Kimia Dalam Kosmetik


Bahan Kimia Dalam Kosmetik | Di zaman ini wanita sangat cenderung menggunakan kosmetik . Kosmetik pula mudah didapati di pasaran sama ada secara online atau di kedai - kedai biasa . Hakikatnya , setiap kosmetik yang dihasilkan mengandungi bahan kimia . Sama ada dengan kadar yang sedikit atau berlebihan , bahan kimia dalam kosmetik tetap akan memberi kesan sampingan selepas jangka panjang penggunaannya . Sekiranya anda masih mahu menggunakan kosmetik , anda perlu pandai memilih jenis kosmetk . Pilihlah kosmetik yang menggunakan bahan semulajadi dengan campuran bahan kimia dengan kadar yang paling minima .


Bahan Kimia Dalam Kosmetik



Bahan Kimia Dalam Kosmetik


Pernahkah anda meneliti setiap kandungan di dalam kometik anda ? Sekiranya dilakukan tinjauan , sudah tentu tidak ramai yang rajin menyemak kandungan bahan kimia dalam kosmetik yang ada pada pembungkusannya . Sekiranya anda menemui bahan - bahan berikut pada pembukusan kosmetik anda , saya harap anda berhenti menggunakannya .

1. Anti - bakteria


Anti - bakteria dalam kosmetik mudah diserap oleh kulit dan beracun kerana ia merupakan carcinogenic pada persekitaran . Kaljian pula mendapati anti - bakteria boleh menggangu fungsi testosteron pada sel selain dapat merosakkan beberapa bakteria baik sehingga merencatkan dan memberi kesan tertentu .

Triclosan adalah sejenis anti - bakteri yang banyak sekali digunakan terutama pada sabun , deodoran , floss gigi dan lainnya .

2. Butyl Asetat


Butyl asetat dalam kosmetik sekiranya dilakukan secara kerap dan berterusan akan menyebabkan kulut merekah atau kulit menjadi kering. Jika anda sering menyedut bau butyl asetat , akan menyebabkan anda pening juga mengantuk .

Sifat Butyl asetat adalah bahan berbau dan yang biasa digunakan dalam penghalus kuku dan pengilat kuku. 

3. Kationik Surfaktan


Kationik Surfaktan dalam kosmetik jika digunakan secara kerap akan merosakkan rambut dan membuat rambut anda kering dan mudah putus .

Bahan kimia kationik surfaktan terdapat di dalam perapi rambut atau pelembut yang memiliki muatan listrik positif

4. Coal Tar


Coal Tar dalam kosmatik merupakan bahan kimia yang bersifat carcinogenic ketika menyerap ke dalam kulit .

Bahan kimia Coal Tar berbahaya ini sering digunakan sebagai bahan anti - kelimumur  dan krim anti - gatal . 

5. Diethanolamine (DEA)


Diethanolamine ( DEA ) dalam kosmetik ini bersifat carcinogenic pada persekitaran dan bertindak sebagai pemusnah hormon dan vitamin di dalam tubuh badan kita .

Diethanolamine merupakan racun yang digunakan bersama dengan DEA cocamide dan DEA lauramide sebagai bahan untuk menghasilkan buih dalam banyak produk penjagaan badan seperti syampo , krim cukur , lotion pelembab kulit dan sabun mandi bayi . 

6. Formaldehida

Formaldehida dalam kosmetik adalah bahan yang jika kerap digunakan akan dapat mengakibatkan pelbagai masalah kesihatan seperti mengganggu sistem antibodi , gangguan pernafasan dan mengakibatkan kanser.

Formaldehida adalah bahan kimia berbahaya yang sering terdapat di dalam sabun mandi bayi , pengilat kuku dan pewarna rambut .

7. Merkuri


Merkuri (raksa) dalam kosmetik yang digunakan secara kerap akan menyebabkan alergi , iritasi pada kulit , kerosakan pada sistem saraf juga lainnya .

Zat merkuri banyak terdapat dalam produk kecantikan untuk memutihkan kulit . Ianya juga ditemui pada mascara. 

8. Partikel Nano


Partikel Nano dalam kosmetik sangat mudah menembusi kulit dan juga menghancurkan sel-sel otak anda . 

Partikel Nano terutamanya zinc oxide dan titanium dioxide biasanya digunakan dalam lotion sunscreen SPF dan krim . 

9. Petroleum Distillates


Bahasa lainnya bagi petroleum distillates adalah parafin cair dalam kosmetik merupakan produk yang berasal dari destilasi minyak bumi.

Banyak digunakan dalam banyak kosmetik seperti mascara, serbuk penghilang bau kaki, dan lainnya. Sifatnya carcinogen bagi tubuh manusia.

10. Talc


Talc dalam kosmetik merupakan zat bersifat sebagai karsinogen manusia dan juga diketahui menyebabkan kanser ovari dan tumor paru-paru.

Talc merupakan bahan kimia beracun yang digunakan dalam kosmetik seperti eye shadow, blush, deodoran, sabun, dan lainnya bertujuan untuk menyerap kelembaban.

11. Paraben


Paraben dalam kosmetik merupakan sintetik yang digunakan di dalam ubat - ubatan sejak tahun 1924 sebagai bahan pengawet . Paraben bertindak sebagai estrogen dalam tubuh .  Paraben berbahaya jika digunakan secara berlebihan .

Selain itu , Paraben terdapat pada banyak produk termasuk produk kosmetik . Paraben selalunya terdapat pada syampo , lotion , sabun mandi dan lainnya . 

Terdapat tiga jenis Paraben yang terdapat di pasaran .
  • Metil dan Etil Paraben
  • Propil Paraben
  • Butil Paraben

Baca Sebelum Membeli


Sebelum anda melakukan pembelian ke atas produk kecantikan dan penjagaan diri , anda dinasihatkan supaya membaca terlebih dahulu kandungan yang terdapat di dalamnya . Mungkin tak ramai yang dapat meningati nama - nama bahan kimia di atas tetapi ada boleh mencatatnya di dalam telefon anda sebagai rujukan .

Bahan kimia di atas tidaklah membunuh dengan kadar segera tetapi akan memberi kesan kepaa anda dalam jangka masa panjang . Sebab itu mengapa ramai manusia di zaman ini meninggal kerana penyakit kanser dan penyakit kronik lainnya .

0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan