loading...

Formula Mencari Pasangan Sempurna


Formula Mencari Pasangan Sempurna | Desember 2012 , berada di kamung halaman bersama ibunda tercinta , menikmati pagi yang cerah bersama bunyi kicauan burung , kucing yang sedang bermanja dan 4 ekor itik yang riuh berbunyi sambil menikmati secawan milo panas , menonton rancangan NASI LEMAK KOPI - O di tv9 , sungguh menyantaikan .


NASI LEMAK KOPI - O di tv9


Topik yang dibincangkan NASI LEMAK KOPI - O di tv9 hari itu agak menarik . Perantara Fizo Omar bersama tetamu jemputan artis Julia Zieglar dan panel jemputan prof. Izzi , membincangkan topik PASANGAN SEMPURNA . Usik mengusik antara tetamu dan pengacara menjadikan suasana sangat santai dan hangat .



Cara Mencari Pasangan Sempurna


Formula Mencari Pasangan Sempurna


Kenapa pasangan dulu ramai yang sempurna dan nampak ideal pada masa yang sama tetap gaduh - gaduh nakal tapi kekal tak bercerai ? 

Kata prof Izzi ; 

" orang zaman dulu redha dengan pilihan orang tua . Mereka cuma kenal pasangan dengan melihat dari jauh . Sekadar memandang secara fizikal tanpa tahu bagaimana sifat dan perangainya . " 

Maka sebab itu , wujudlah pepatah ... 

" DARI MATA TURUN KE HATI "

Dalam Islam jelas mengatakan : 

" REDHA ALLAH ITU TERLETAK PADA REDHA IBU BAPA . "


Sebab itulah orang zaman dulu boleh kekal sampai akhir hayat walaupun gaduh bagai nak gila , harta benda berderai , tetap tak cerai . Subhanallah ... betapa berkatnya redha ibu bapa ! 

Ibunda saya bercerita , semasa kecil , beliau telah di hantar oleh orang tuanya ke rumah ibu saudaranya untuk belajar membaca al - Quran . Ibu saudaranya ni sangat baran ... bawang habis di dapur pun sudah mengamuk tahap pinggan mangkuk melayang . Padahal si isteri yang tak inform pada suami bahawa bawang dah habis . Pernah satu ketika si suami menegur si isteri yang bacaan al - Qurannya tidak betul dan dia perlu belajar semula dengan si suami . Maka terbanglah selimut dan bantal ke halaman rumah . Yang hebatnya ialah si suami senyum sahaja dan si isteri pula kalau tak nampak bayang suami satu hari jer , dah jadi tak menentu . Perut pun tak laparlah walaupun berbunyi dah berjam - jam . Itulah keberkatan redha ibu bapa .


Pada zaman Rasulullah , ada seorang gadis telah dipinang oleh seorang lelaki , tetapi perempuan itu tak mahu . Maka dia bertanya Rasulullah . Rasulullah memberitahu bahawa , dia boleh menolaknya jika dia tak sukakan lelaki itu sebab itu haknya . Tapi akhirnya dia menerima lelaki itu atas asbab redha ibu bapanya

Ciri Pasangan Sempurna


Bila bercerita tentang pasangan sempurna , pembaca pun akan senyum kambing kan ! Tak kan ada pun ! Bagi Chinta , asalkan kita boleh terima kekurangannya dan menerima pasangan kita seadanya , itu sudah cukup sempurna untuk jadi pasangan Chinta . Tapi apa pula kata mereka d bawah ni ?

Kata Fizow Omar : 

" Pasangan akan jadi sempurna bila dia boleh menjadi kawan , teman , sahabat , kekasih , isteri serta ibu pada masa - masa tertentu . " 

Kata Julia Zieglar : 

" Pasangan sempurna bila dia boleh membawa kita ke JANNAH . "

Kata prof. Izzi : 

" Pasangan kita jadi sempuran bila dia jadi saling melengkapi dalam hidup kita . Kita serius - dia melawak , Kita pendiam - dia banyak cakap , kita suka roti canai + dia suka ulam = calam , kita suka memasak + dia hebat berniaga = restoran , kita suka disiplin + dia suka mendidik = anak cemerlang ... "

Sempurna Itu Subjektif


Kadangkala kita jumpa yang sempurna di mata kita , ada semua ciri - ciri yang kita nak tapi dia tak cinta kita atau dia milik orang lain . Bila seseorang cinta pada kita pula , dia tak sempurna dan banyak pul kelemahannya . Apa yang boleh kita buat ialah beri dia peluang dan ruang untuk dia berubah dan didik dia ikut landas yang betul . Ikut pemerhatian dan pengalaman selama Chinta hidup dibumi Allah ini , Bila si dia cinta gila kat kita , dia akan ikut apa saja kemahuan kita . Inilah masa yang sesuai untuk didik dia . Tapi ingat ! Jangan sesekali ambil kesempatan pula ... sesungguhnya Allah tahu apa yang ada dalam hati kita . Walaupun perbuatan kita itu sekecil hama , kifarahnya tetap ada sama ada baik ataupun buruk !



Inilah tip memilih calon yang diberikan oleh prof. Izzi :



  • terima semua kelemahan sebagai satu kelebihan . Bila ada peluang , didik dia untuk jadi lebih baik
  • cari yang boleh ngam dengan diri kita , sama minat dan hobi 
  • kalau dapat yang versus minat dan hobi , jadikanlah ia sebagai share benda baru / tambah minat baru dalam hidup
  • guna akal fikiran untuk menilai bukan perasaan . Boleh betulkan / repair mana - mana yang kurang atau tak betul .

ALLAH JADIKAN KITA ITU SEBAIK - BAIK KEJADIAN . 


Jadikan kesempurnaan yang Allah beri itu untuk mencari pasngan sempurna dalam hidup . Hidup adalah satu perjalanan . 
Masa muda , baran sebab ikut perasaan , bila dah matang kita cool jer sebab kita berfikir dulu sebelum bertindak

Itu adalah fasa yang perlu kita lakukan / ubah dalam perjalanan hidup kita .

Agama yang sempurna dan keimanan yang tinggi boleh membimbing kita melalui ranjau hidup yang Allah telah tetapkan bersama pasangan kita . Insya Allah kita akan jadi sempurna di mata pasangan kita ... aaamen .




0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan