loading...

Keguguran Membawa Hikmah


Assalamualaikum ...


Keguguran Membawa Hikmah | Dengan lafaz Bismillah . Bila mendengar perkhabaran tentang keguguranmaka lancar bibir berkata ; " tak pe , boleh buat anak lagi . " atau " umur muda lagi , jangan susah hati . " Selebihnya , keguguran itu berlaku atas kehendak Allah jua yang sudah dirancang . Bagi pihak si ibu , keguguran itu satu ujian dari Allah yang maha esa . Si ibu hanya perlu redha dan tabah . Disebalik itu , keguguran membawa hikamah kepada si ibu di akhirat kelak .



Keguguran Membawa Hikmah


عن أبي موسى الأشعريِّ رضيَ اللهُ عنه أنَّ رسولَ اللهِ صلَّى اللهُ عليه وسلم قال : (إِذَا ماتَ ولدُ العَبْدِ ، قالَ اللهُ لمَلَائِكَتِهِ : قَبَضْتُمْ وَلَدَ عَبْدِي ؟ فَيَقُولُونَ : نَعَمْ . فَيَقُولُ: قَبَضْتُم ثَمَرَةَ فُؤَادِهِ ؟ فَيَقُولُونَ : نَعَمْ . فَيَقُولُ : مَاْذَا قالَ عَبْدِيْ ؟ فَيَقُولُونَ : حَمِدَكَ وَاسْتَرْجَعَ . فَيَقُولُ اللّهُ : ابْنُوا لِعَبْدِيْ بَيْتًا فِيْ الجَنَّةِ وَسَمُّوهُ بيتَ الحَمْدِ) رواه الترمذي
Dari Abu Musa al-Asy’ari, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Apabila anak seorang hamba meninggal dunia, maka Allah bertanya kepada malaikat, ‘Apakah kalian mencabut nyawa anak hamba-Ku?‘ Mereka menjawab, ‘Ya’. Allah bertanya lagi, ‘Apakah kalian mencabut nyawa buah hatinya?‘ Mereka menjawab, ‘Ya’. Allah bertanya lagi, ‘Apa yang diucapkan hamba-Ku?‘ Malaikat menjawab, ‘Dia memuji-Mu dan mengucapkan inna lillahi wa inna ilaihi raajiun‘. Kemudian Allah berfirman, ‘Bangunkan untuk hamba-Ku satu rumah di surga. Beri nama rumah itu dengan Baitul Hamdi (rumah pujian)‘.”( HR. Tirmidzi dan dihasankan syaikh Al-Albani )

Keguguran Membawa Hikmah


Setiap ibu dan ayah mengharapkan si anak dalam kandungan dapat dilahirkan setelah cukup bulan . Bila berlaku keguguran , maka mereka akan merasa sangat sedih dengan kehilangannya . Ketahuilah wahai ibu dan bapa bahawa keguguran itu membawa hikmah sebenarnya .

1- Membawa Si Ibu Ke Dalam Syurga


Sabda Rasulullah SAW ;

والذي نفسي بيده إن السقط ليجر أمه بسرره إلى الجنة إذا احتسبته
" Demi zat yang jiwaku berada di tangannya , sesungguhnya janin yang keguguran akan membawa ibunya ke dalam syurga dengan bersama ari - arinya apabila ibunya mengharap pahala dari Allah ( dengan musibah tersebut ) ."
 (HR. Ibnu Majah no. 1690)


Dalam riwayat lain ,

يقال لهم ادخلوا الجنة فيقولون حتى يدخل آباؤنا فيقال ادخلوا الجنة أنتم وآباؤكم
Dikatakan kepada anak yang mati ini, ‘Masuklah ke dalam surga’. Kemudian si anak mengatakan, ‘Tidak, sampai orang tuaku masuk surga’. Kemudian disampaikan kepadannya, ‘Masuklah kalian ke dalam surga bersama orang tua kalian.”
( HR. Nasa’i dan dishahihkan Al-Albani )

2- Penghalang Api Neraka


Imam An - Nawawi berkata ;

موتُ الواحدِ من الأولادِ حجابٌ منَ النار ، وكذا السقطُ
Kematian salah seroang dari anak adalah penghalang dari api neraka demikian pula janin yang keguguran
 Al-Majmu’ 5/287, Darul Fikr, 1997 M, Syamilah )

 3- Memberi Syafaat Di Akhirat


Syaikh Shalih Al-Munajjid berkata ;

وقد نص بعض العلماء على أن السقط يشفع في أبويه يوم القيامة

Sebagian ulama menegaskan bahwa janin yang keguguran akan memberikan syafa’at kepada kedua orang tuanya di hari kiamat
(   http://islamqa.info/ar/ref/127177 )


Maka persepsi kita harus berubah . Keguguran itu satu hikmah . Bukan kehilangan yang harus ditangisi . Wahai para ibu , jangan kau tangisi kehilangannya , meskipun ia meruntun jiwa . Kerana pasti anakmu itu , menantimu di pintu syurga ...




0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan