loading...

Cara Terapkan Nilai Sabar Dan Kasih Sayang Pada Anak


Cara Terapkan Nilai Sabar Dan Kasih Sayang Pada Anak | Bila cuti sekolah ni , dok menghadap anak semata . Dengan pelbagai perangai dan kerenah . Bergaduh sesama mereka dah jadi lumrah . Maka ketika inilah masa yang sesuai untuk mengajar mereka erti bersabar .





Cara Terapkan Nilai Sabar Dan Kasih Sayang Pada Anak


Bukan mudah hendak menerapkan nilai sabar pada anak . Anak selalunya bertindak ikut perasaan . Mereka belum tahu untuk berfikir sama ada tindakan mereka betul atau salah . Jadi , sudah menjadi tanggungjawab ibu bapa untuk memberi tunjuk ajar dan panduan kepada mereka .

Tip Serapkan Nilai Sabar 


Sekiranya anak anda diejek oleh kawan - kawannya di sekolah , anda boleh jadikan kaedah Rasulullah ini sebagai panduan untuk menerapkan perasaan sabar di dalam diri anak - anak anda .

" Amir  , bersabarlah sebagaimana Rasulullah s.a.w. bersabar . "


" Rasulullah s.a.w. dahulu pernah diejek dan dibaling batu oleh satu kaum ketika diajak beriman kepada Allah s.w.t. , hinggakan Baginda terluka dan darah mengalir . Jika nabi hendakkan kehancuran bagi mereka , malaikat sudah sedia menunggu arahan . Tetapi Baginda tidak mahu . Sebaliknya Baginda mendoakan mereka " Ya Allah , ampunilah kaumku . Sesungguhnya mereka tidak tahu ".

" Jadi Amir, kamu doakanlah kebaikan untuk kawan kamu , semoga Allah mengampuni kita . "


Tip serapkan Nilai Kasih Sayang


Selepas menerapkan perasaan sabar , ajar pula cara menerapkan nilai kasih sayang di dalam diri anak supaya mereka tahu bahawa sebagai manusia kita perlu menyanyangi sesama manusia juga sayang kepada haiwan .

" Salmah , Nabi s.a.w. pernah menasihatkan , sesiapa yang tidak menyanyangi orang lain , dia tidak akan disayangi . Allah suka pada orang yang penyayang .  
Jika kawanmu besalah , maafkan dia . Jika kamu yang bersalah , cepat - cepat minta maaf dengan wajah yang manis . Mungkin satu hari nanti kita juga akan  membuat silap dan ingin agar orang memaafkan kita , bukan ? "

Contoh Terbaik


Ibu bapa adalah contoh terbaik bagi nilai sabar dan kasih sayang . Oleh itu , berperilaku baiklah di depan anak - anak anda yang sedang membesar . Mereka ini sangat mudah merakam seterusnya meniru apa saja yang mereka lihat dan dengar . 




0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan