loading...

Tanda Produk Kosmetik Anda Ada Hydroquinone


Tanda Produk Kosmetik Anda Ada Hydroquinone | Anda selalu mendengar produk kecantikan pemutih bukan ? Selalunya , produk kecantikan untuk memutihkan wajah menggunakan bahan yang dikenali sebagai Hydrequinone .

Tanda Produk Kosmetik Anda Ada Hydroquinone


Hydroquinone adalah sejenis bahan yang digunakan untuk menangani hiperpigmentasi yang terjadi pada kulit. Hiperpigmentasi adalah penggelapan bahagian-bahagian kulit yang umumnya terjadi akibat peradangan , misalnya bekas jerawat, bekas luka atau bintik-bintik coklat / geragat , kulit kusam disebabkan oleh pendedahan kulit yang berlebihan kepada cahaya matahari .

Apa itu HIDROQUINON? Ia sejenis bahan kimia yang membunuh sel dalam kulit yang menghasilkan pelindung semulajadi daripada panahan cahaya matahari,
Apabila sel ini dimatikan, kulit muka akan kelihatan lebih cerah dan putih dalam tempoh singkat! Cerah dan putih itu tidak asli.


Tanda Produk Kosmetik Anda Ada Hydroquinone


Selalunya , setiap produk kosmetik akan menyertakan nama bahan-bahan yang digunakan dalam produk tersebut pada pembukusannya . Masalahnya , ramai antara pengguna yang tidak faham dan tahu istilah sains bagi nama hydroquinone .

Oleh itu , berikut adalah tanda produk kosmetik anda ada hydroquinone .

1. Krimnya berbau tajam dan teksturnya sedikit melekit apabila disapu pada kulit.

2. Tuangkan sedikit toner yang sedang digunakan itu pada kapas muka. Biarkan seketika terdedah dengan cahaya matahari.

Toner akan bertukar kepada coklat kehitam-hitaman. Itu salah satu tanda produk mengandungi bahan HIDROQUINON.

3. Semak penutup toner atau krim malam puan. Jika terdapat kerak coklat atau hitam, maka hampir pasti produk puan mengandungi HIDROQUINON.

4. Apabila disapu krimnya (terutamanya krim malam), kulit muka terasa panas dan gatal.


5. Awal-awal penggunaan kulit muka akan terasa sedikit pedih dan kemerahan apabila terkena matahari.


6. Kulit menjadi putih kepucatan, macam mayat.

. 
7. Kulit menjadi licin berkilat! Ia adalah hasil daripada matinya protein dalam kulit yang berfungsi sebagai perlindungan. Tidak logik pun kulit seseorang wanita itu tiba-tiba jadi licin dalam masa yang terlalu singkat.

Kesan Bahaya Hydroquinone



1. Kulit muka menjadi nipis kemerahan, rasa pedih dan terbakar apabila terkena cahaya matahari.



2. Penggunaan berterusan menyebabkan warna kulit tidak sekata dan risiko tinggi untuk menjadi tompok-tompok hitam. Buat rawatan laser pun belum tentu boleh hilang. Jangan sampai tahap macam ini ya! Lebih baik stop dari awal.



3. Pengumpulan hidroquinon dalam badan boleh menyebabkan rasa mual, muntah, sakit kepala, sukar bernafas dan mungkin koma.



4. Kulit muka yang putih itu lama-kelamaan akan berubah menjadi gelap dan seakan sunburn, wajah juga kelihatan lebih tua dari usia. Ngerikan?!

Krim pemutih juga amat merbahaya kepada ibu mengandung dan janin, jika digunakan berterusan. Mampu jadi PEMBUNUH senyap !


0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan