loading...

10 Perubahan Isteri Hamil Yang Suami Perlu Tahu



10 Perubahan Isteri Hamil Yang Suami Perlu Tahu | Mengandung merupakan berita yang menggembirakan bagi pasangan suami isteri . Namun begitu , bagi isteri yang kali pertama melaluinya , tentunya banyak perubahan yang dirasakan . Walau bagaimanapun , semua keadaan itu ada cara untuk mengatasinya .


10 Perubahan Isteri Hamil Yang Suami Perlu Tahu


10 Perubahan Isteri Hamil Yang Suami Perlu Tahu


Banyak perubahan yang akan berlaku kepada ibu hamil . Tetapi para ibu hamil jangan gusar atau bimbang kerana ianya adalah perkara lazim bagi ibu hamil . Untuk mengetahui apakah perubahan itu dan bagaimana cara mengatasinya , berikut adalah panduannya :

1- Kulit Menjadi Gelap


Kulit gelap berlaku pada bahagian ketiak , celah peha dan leher disebabkan hormon estrogen yang meningkat .

2- Kaki Membengkak


Kaki membengkak disebabkan pertambahan darah dan saluran darah yang mengembang . Untuk mengatasinya , ibu hamil dinasihatkan untuk 

  • elak makan makanan masin
  • minum banyak air
  • tinggikan kaki semasa tidur 

3- Warna Payudara Berubah


Selain dari warna payu dara berubah , adakalanya puting juga merasa gatal-gatal . Ini disebabkan peningkatan hormon estrogen .

4- Mulut Kering Dan Berbau


Mulut ibu hamil menjadi kering dan bebau disebabkan alahan serta muntah yang kerap . Untuk menyegarkan bau mulut , ibuhamil boleh mengamalkan berkumur dengan air garam atau pun air lemon .

5- Tumbuh Jeragat


Apabila mengandung ,ibu hamil dinasihatkan supaya tidak memakai sebarang kosmetik pada wajah . Ini adalah untuk mengelakkan dari bahan kimia yang terdapat di dalam kosmetik memberi kesan kepada janin .

Oleh sebab itu , wajah mudah berjeragat bila kerap terdedah kepada cahaya matahari . Selain itu , perubahan hormon juga menyebabkan pigmentasi .

Untuk mengatasinya , ibu hamil dinasihatkan kurang berada di luar selain mengenakan payung untuk mengelak pancaran matahari . Rajinkan menggunakan lidah buaya / aloe vera sebagai masker pada wajah dan juga bedak sejuk .

6- Menjadi Pelupa


Gejala ' pregnancy brain ' ini adalah perkara lumrah bagi ibu hamil . Ini disebabkan kekurangan vitamin dan juga stress .

7- Keputihan


Keputihan yang dialami ibu hamil ada kalanya menjadi teruk sehingga menjadi kegatalan dan berbau . Ini disebabkan pertukaran hormon dan pertambahan aliran darah . Untuk elak sebarang jangkitan , kerap cuci bahagian sulit dengan air garam dan juga limau dan tukar seluar dalam dengan lebih kerap .

8- Kerap Kencing


Apabila kandungan semakin membesar , maka ianya akan menekan pundi kencing , Keadaan itu menyebabkan ibu hamil merasa mahu buang air lebih kerap .


9- Mudah Penat


Kandungan yang besar menyebabkan tekanan pada ruang pernafasan . Banyakkan berehat dan elakkan dari membuat banyak kerja , melakukan kerja-kerja berat dan melakukan kerja dengan terburu-buru .


10- Kejang Otot


Kekurangan nutrisi dan cairan akan menyebabkan berlakunya kekejangan otot . Untuk mengatasinya , banyakkan minum air , tambah kalsium dalam menu hidangan seharian .




0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan