loading...

Tepukan Mudah Untuk Keluarkan Kahak Bayi


Tepukan Mudah Untuk Keluarkan Kahak Bayi | Bayi merupakan insan kecil yang masih taidak tahu apa yang mereka alami . Bila sesuatu berlaku pada mereka atau mereka merasa tidak selesa , mereka akan menyampaikannya melalui tangisan . Ini bermakna , bila bayi anda menangis , maka ada sesuatu yang berlaku pada bayi anda .

Tepukan Mudah Untuk Keluarkan Kahak Bayi

Tepukan Mudah Untuk Keluarkan Kahak Bayi


Apabila bayi mendapati ada kahak di tekaknya , sudah tentu dia tidak tahu untuk mengeluarkannya . Sebagai ibu , anda perlu peka dan tahu teknik untuk keluarkan kahak pada bayi . Antara teknik tersebut adalah :

1- Baringkan Bayi Dalam Kedudukan Sisi


Tujuan mengiringkan bayi adalah untuk melonggarkan kahak bahagian belakang dan sisi kanan dan kiri paru-paru . Pastikan bayi dalam kedudukan selesa .

2- Tiarapkan Bayi Di Atas Bantal


Bayi dalam posisi meniarap dan letakkan bantal atau kain di bawah perut . Pastikan ia tidak terlalu tebal . Kemudian condongkan sedikit kedudukan kepala bayi ke bawah dan kaki di atas . Pastikan kaki lurus . Tujuan teknik ini adalah merujuk bahagian belakang kedua-dua bahagian paru-paru .

3- Dukung Bayi


Bayi didukung dengan sebelah tangan meyokong badannya , sebelah tangan lagi untuk menepuk bahagian belakangnya . Teknik ini sesuai dilakukan jika bayi masih menangis .


4- Tiarapkan Bayi Di Atas Riba 


Sebelum melakukan teknik ini , pastikan sebelah peha anda berada diatas peha satu lagi . Kedudukan kepala bayi mestilah condong ke bawah , kaki di atas dan keadaan kaki adalah lurus .


5- Duduk Di Atas Peha Dengan Badan Membongkok Ke Depan


Tujuan teknik ini dilakukan untuk melonggarkan kahak di bahagian belakang dan atas paru-paru . Tepukan dilakukan dibahagian kanan dan kiri belakang bayi .




0 comments:

Post a Comment

Copyright © 2015-2016 SUATU KEHIDUPAN
| Distributed By Belog Kehidupan